Leder, tæm din gærdej: Lad aldrig dilemmaerne ligge

At være leder er at håndtere dilemmaer konstant. Men hvordan gør man det? Det giver ledelsesrådgiver Lilian Mogensen svar på i en ny bog. Mød hende på GymLF’s regionale møder i det nye år. Og få en forsmag her.

Ledelsesdilemmaer opfører sig lidt ligesom gærdej. Jo længere tid, man lader dem hvile, jo større bliver de.

”Der er en tendens til, at dilemmaer får lov at ligge for længe uden at lederne får kigget på dem og løst dem. Det giver en uklar retning for organisationen og skaber usikkerhed og irritation hos medarbejderne,” påpeger ledelsesrådgiver Lilian Mogensen.

Med over 20 år i dansk topledelse ved hun i dén grad, hvad hun taler om. Netop nu er hun aktuel med bogen ’Dilemmaledelse i praksis – 31 værktøjer til den værdiskabende leder’, som hun har skrevet sammen med HR-professor Henrik Holt Larsen.

forårets regionale møder i GymLF kommer Lilian Mogensen og gør GymLF’s medlemmer klogere på dilemmaledelse.

”Det, jeg ved, om ledelse er ikke bare noget, jeg har læst i en bog. Jeg har været der selv. Og det giver ofte en mere intens dialog, når jeg er ude og holde oplæg, fordi jeg har prøvet det selv og har masser af konkrete eksempler med,” siger hun.

Slå op og få sparring til dine dilemmaer

Der er 31 værktøjer i bogen om dilemmaledelse. Det passer lige med ét værktøj til hver dag i måneden. Og det er sådan bogen er tænkt, fortæller Lilian Mogensen; som en opslagsbog, der skal bruges i praksis.

”Det er en lettilgængelig bog, hvor man kan slå op i indholdsfortegnelsen og få nogle svar på og praktiske redskaber til, hvordan man kan håndtere konkrete dilemmaer i hverdagen som leder,” forklarer Lilian Mogensen, der mener, at ledelse er tæt koblet til dilemmaer. På bogens bagflap står der: Ledere lever med dilemmaer, de lever af dem, de lever for dem, og de overlever i kraft af dem. For hverdagen som leder er brolagt med små og store dilemmaer. Hvordan leder man folk på tværs af generationer? Hvordan løser man konflikten på personalemødet? Hvordan tiltrækker og fastholder man de rigtige? Hvordan får man mangfoldighed i medarbejdergruppen og ønsket om holdspil til at balancere?

Hvordan bliver din utålmodighed en drivkraft?

”Ledelse er fyldt med dilemmaer, og det kan være både givende og udfordrende fagligt og personligt. Som leder er det faktisk strategisk vigtigt, at man har dilemmaer, for man flytter noget med dem. Men man skal kunne analysere dem og se vejene frem,” forklarer Lilian Mogensen og pointerer, at det kræver, at man som leder også får kigget på sit eget ledelsesgrundlag.
”Der er for få ledere, som har indsigt i deres ledelsesgrundlag og hvilke styrker og svagheder, de har. Den selvindsigt er afgørende at have som leder. Hvis man fx er utålmodig af natur må man se på, hvordan kan det være en drivkraft og en barriere i ens ledelse. Den selvindsigt er det nødvendigt at arbejde med som leder,” siger hun.

Gør zigzag-kurs til en klar retning

I bogen beskriver forfatterne også, at nogle ledere ’samler på dilemmaer’. Gør man det, er man konfliktsky.

”Som leder er du nødt til at holde øje med, om du får dilemmaerne stakket op uden at få dem løst. For hvis dilemmaerne ikke bliver løst, får du skabt en uklar retning. Pludselig er du omgivet af folk, der venter på handling, beslutning, retning og mening. Det værste for medarbejdere er at zigzagge af sted og skulle gætte sig til retningen. Så det er faktisk mindre vigtigt hvilken retning du vælger, bare den er der,” forklarer hun.

Arbejdspladsen med de tusind spørgsmål

Gymnasieledelse handler i høj grad om at lede akademikere. Lilian Mogensens erfaring er, at en del ledere kommer til at undervurdere, hvor meget ledelse netop dén type medarbejdere har behov for.

”Jeg oplever ofte, at ledere af akademikere regner med at ’medarbejderne nok selv finder ud af det’, fordi de jo har en lang uddannelse bag sig. Men det er en misforståelse. Akademiske medarbejdere regner det ikke selv ud, og de kræver faktisk mere ledelse end mange andre medarbejdergrupper. Ofte har de mange flere spørgsmål – og mange flere ideer. Det må ikke forveksles med kritik, men det kræver, at man som leder bruger tid på at gå i dialog og sætte meget klare ord på sine ledelsesmæssige holdninger,” forklarer Lilian Mogensen.

Til gengæld er hendes erfaring, at der på akademiske arbejdspladser er en tendens til, at ledelsesbeslutninger og nye tiltag bliver ved med at være til diskussion. Og det er noget af det, som Lilian Mogensen kommer og diskuterer med GymLF’s medlemmer på forårets regionale møder.

”Jeg kan se, at nogle ledere i gymnasiet har beslutningskraft og handlekraft og formår at skabe klarhed og fremdrift. De har et stort ledelsesrum. Ledelse er ikke en popularitetskonkurrence, og man løser dilemmaer ved at træffe beslutninger, som en del vil være uenige i,” siger Lilian Mogensen.

Mød Lilian Mogensen og hør mere om dilemmaledelse på de regionale GymLF-møder i det nye år.


Om Lilian MogensenBestyrelsesmedlem, konsulent og rådgiver. Har mere end 20 års erfaring fra ledelse blandt andet som koncerndirektør i ATP. Har vundet flere priser inden for HR og deltaget i en lang række regeringsudpegede udvalg og arbejdsgrupper blandt andet inden for uddannelse, kvinder i ledelse, digitalisering og afbureaukratisering. Har sammen med HR-professor emeritus Henrik Holt Larsen skrevet bogen ’Dilemmaledelse i praksis – 31 værktøjer til den værdiskabende leder’. Bogen er udkommet i efteråret 2018.