Leder, kom ud af kampen

At være leder handler om gøre sine medarbejdere til med-ledere. Narrativ ledelse, kalder psykolog og ledelsesrådgiver Allan Holmgren fænomenet, som han fortæller om på de regionale møder i foråret.

For nogle år siden bemærkede Allan Holmgren en bestemt situation under en håndboldlandskamp på tv. Mens spillerne under en time out stod i en ring omkring landstræner Ulrik Wilbek råbte han, hvad han ville have dem til at gøre, men blev afbrudt af spilleren Camilla Andersen.

”Pludselig sagde hun ‘Det synes jeg ikke, vi skal gøre’ og kom med et andet forslag. På et splitsekund sagde Ulrik Wilbek ‘Ok, det er sådan, vi gør’. I den situation gjorde han spillerne til medledere. Han viste, at han ikke var selvcentreret, men klar til at lytte og forlade sit standpunkt,” siger Allan Holmgren, der er professor i psykologi og direktør i DISPUK – Dansk Institut for Supervision, Personaleudvikling, Undervisning og Konsultation.

Til foråret kommer han og holder oplæg på GymLF’s tre regionale møder om narrativ ledelse, og hvad det kræver af lederne og arbejdspladsen.

 

Tilsæt en teskefuld Ulrik Wilbek til din ledelse

Som navnet antyder, handler narrativ ledelse om at skabe en fortælling om, hvad skolen står for. En fortælling, som alle medarbejdere skal føle, de er en del af. Konkret handler det om at huske Ulrik Wilbek-tilgangen, dvs. at lytte til medarbejdernes fortællinger om, hvad de gerne vil og helt grundlæggende, hvorfor de er på lige den arbejdsplads. Det lyder nemt at lytte, men disciplinen skal ikke undervurderes, og det er noget, man skal sætte tid af til, mener Allan Holmgren.

”Det er så svært. De fleste ledere fokuserer på, at de skal præstere og træffe beslutninger. Det store problem i vores samfund er, at man ikke lytter. Vi må sætte os om lejrbålet – ikke hele tiden, men måske en gang om måneden eller en gang i kvartalet og ligesom i et ægteskab spørge, ‘bevæger vi os i den rigtige retning, eller løber vi bare rundt i hamsterhjulet?’ Og en god leder skal ikke være bange for, at der kommer nogle problemer frem. At tale om problemer er kongevejen til at tale om det, der er vigtigt. Er der et problem, er det fordi, der er noget, der er vigtigt.”

 

Interessér dig for hvad dine lærere og medledere står for

Måske tænker du ‘buzzwords’ eller ‘Har vi ikke hørt det så tit, at man skal lytte og kommunikere?’ Allan Holmgren forstår en eventuel skepsis, men det gælder om, at man ikke gør narrativ ledelse til et koncept, men simpelthen en vane på arbejdspladsen.

”Man skal som leder ikke erklære, at ‘nu bruger vi narrativ ledelse’. Man skal ikke fortælle, hvad man gør, men simpelthen begynde at interessere sig for mellemlederne og lærerne, og hvad de står for.”

Han opfordrer til at vælge mellem to muligheder, når man som leder skal have åbnet op for medarbejderens fortælling.

”Den ene er at spørge, ‘Hvilke problemer slås du med i din undervisning eller med at være her på arbejdspladsen? Hvilke effekter har de problemer, og har du en fornemmelse af, hvad der er vigtigt for dig, siden du ser det her som et problem?’ Så folk kommer frem til, hvad der er vigtigt. Den anden vej er at sige ‘Fortæl om det du laver, som du er glad for’. ‘Hvad vil du gerne bidrage med på denne skole?’ De skal ikke bare dyrke deres fag, men se sig selv, som nogen, der bidrager til noget større. Der er jo forskel på, hvad folk siger, hvis man spørger, hvad de laver. Nogen siger ‘jeg underviser’, andre siger ‘jeg bidrager til dannelsen af demokratiske mennesker’.”

 

Husk dialogkaffen

Det narrative miljø indebærer fx også, at man som leder bør tage fat i den lederkollega, man har været vred eller irriteret på, drikke en kop kaffe med vedkommende og interessere sig for, hvad den person gerne vil opnå på sit arbejde. Det handler altså om den enkelte person, og ikke om at vedtage nogle fælles værdier,  som man skriver på en tavle, for værdier tilhører den enkelte person, hvis man ser gennem narrative ledelsesbriller.

”Der skal være plads til forskelligheder. Uro og ubalancer vil altid være der. Så længe man vil hinanden og grundlæggende vil samme vej, skal der være plads til afstikkere,” siger Allan Holmgren.

 

At være leder for konger

Han betegner gymnasielærere som en af de vanskeligste medarbejdergrupper at lede, og netop derfor er det vigtigt, at man som gymnasieleder fokuserer på, at lærerne også skal tage ansvar for fællesskabet.

”De er konger inden for deres faglighed. Mange af dem kan man kalde primadonnaer. De ser ledelse som en form for avanceret sekretariatsfunktion. Men det går ikke. Derfor skal alle gøres til medledere, hvis man vil have skabt et fællesskab. Det er en kæmpe udfordring for rektorerne. Der kan gå faglig kamp i den, men mantraet for den narrative ledelse, som jeg står for, er ikke at komme ind i kampen, som man tit taler om, men ‘Kom ud af kampen og ind i fællesskabet’.”

 

Mød Allan Holmgren på GymLF’s regionale møder i foråret, hvor han holder oplæg om at gøre sine medarbejdere og ledere til medledere.

En kommentar til “Leder, kom ud af kampen”

Der er lukket for kommentarer.